خانه / بیانیه ها / تسلیح بلوچ ها در تورکمنصحرا با چه هدفی ؟

تسلیح بلوچ ها در تورکمنصحرا با چه هدفی ؟

در سال ۱۳۸۸ سپاه پاسداران خود بعنوان مظهر ناامنی در ایران، ” تامین امنیت ” سیستان و بلوچستان را مستقیما برعهده گرفت. از ان زمان نیز این نیروی سرکوبگر تحت عنوان ” بومی سازی امنیت در بین مردم و طوایف و اقوام مختلف ” در میان بلوچ های این استان به توزیع سلاح و مسلح ساختن انها علیه یکدیگر پرداخته است. در حالیکه رژیم اسلامی با گسیل وسیع نیروهای نظامی – امنیتی خود تا ان زمان منطقه بلوچستان را کاملا میلیتاریزه و امنیتی کرده بود. اما، سپاه پاسداران این اقدام خود را با ” دفاع این عشایر از مرزهای کشور ” و ” مبارزه علیه اشرار ” توجیه کرده و میکند !

اکنون سپاه پاسداران این سیاست ضد مردمی و جنایتکارانه خود را بر بلوچهای مهاجر در تورکمنصحرا نیز تعمیم داده و با فریب و تطمیع به تسلیح افرادی از میان انها پرداخته است. هرچند که این امر از همان ابتدا مورد اعتراض و مخالفت بزرگان و روشنفکران بلوچها قرار گرفته است، اما سپاه با بی اعتنایی و با دریدگی خاص خود به این امر ادامه داده است. اخیرا نیز امام جمعه اهل سنت آزادشهر و”مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش ( حاجیلر ) محمد حسین گرگیج” مصرانه از دولت خواسته است که “سلاح توزیع شده در بین اقوام بلوچ جمع اوری بشود ” . زیرا، این روحانی معروف بلوچ متعقد اند که ” مسلح کردن بلوچها در گلستان خیانت به کشور و مردم ” است !

اما، با توجه به سابقه رژیم اسلامی در بکارگیری این شیوه کثیف علیه تورکمنها، هدف ان از نظرات بیان شده از طرف این روحانی بنام بلوچ فراتر رفته و نیت اصلی ان ایجاد نیرویی مسلح علیه جنبش ملی-دموکراتیک تورکمنها در صورت خیزش مجدد ان میباشد. این رژیم در توسل به این متد علیه جنبش تورکمنها سابقه طولانی و پرونده ایی قطور و سیاه دارد. در بدو انقلاب این شیوه را با بکارگیری اقلیت های شیعه مهاجر در تورکمنصحرا از تورک های اذری تا شاهرودی ها و از سنگسری ها و کردها با غرق در خون ساختن جنبش عدالت خواهانه و ضد تبعیض تورکمنها ازموده و تا به امروز نیز کسانی از میان سیستانی های مهاجرت داده شده توسط رژیم پیشین و نظام اسلامی خود به تورکمنصحرا را بلای جان مردم کرده است. اما چون دیگر حنای رژیم در تولید و بهره برداری از اختلافات مذهبی شیعه وسنی رنگ باخته است، اینبار در راستای تعقیب این سیاست به ایجاد نیرویی از میان خود اهل تسنن و همکیش ( بلوچها همانند تورکمنها عمدتا سنی حنفی مذهب هستند ) و هم سرنوشت با خود تورکمنها در مبارزه علیه ستم ملی متوسل شده است.

بلوچها با توجه به تشابهات فوق با تورکمنها تا به امروز با اغوش باز در میان انها پذیرفته شده و چندین نسل از انان بصورتی کاملا مسالمت آمیز در تورکمنصحرا زندگی کرده اند. از اینرو نیز طرح جدید پاسداران رژیم در تسلیح بخشی از آنها علیه ملت تورکمن از نظر روحانیون صلح طلب آنها وهم توسط روشنفکران بلوچ در منطقه پذیرفتنی نیست. بعنوان مثال اقای ” حبیب الله سربازی ” مدیر “کمپین فعالین بلوچ” در اعتراض به این اقدام ضد ملی معتقداند که “یکی از اهداف طرح توزیع سلاح میان بلوچهای استان گلستان بدنام کردن بلوچها و شخصیتهای انان ” است. وی به نمایندگی از طرف “فعالین بلوچ” از دولت خواسته است که “سلاح توزیع شده در بین اقوام بلوچ جمع اوری شود” ! مسلما این “بدنام” سازی “بلوچها و شخصیتهای انان” در تورکمنصحرا خواهد بود که این مساله اینده خوبی برای روابط انها با تورکمنها را نوید نخواهد داد.

متاسفانه این اعتراضات و مخالفتهای بلوچهای اشاره شده نسبت به این توطعه رذیلانه سپاه، حمایت وهمنوایی ملموسی در میان روحانیون و فعالان مدنی خود تورکمنها تا به امروز نیافته است. اگر عدم اعتراض و همصدایی تشکلات مدنی تورکمنها با این مخالفتها را با انسداد سیاسی در منطقه و با حلقه تنگ امنیتی بر گردن این تشکلها بتوان توجیه کرد، اما سکوت روحانیون تورکمن را تنها میتوان در ترجیح مزایا و امتیازات ذوب شدگی در ولایت مطلقه فقیه شیعه بر هویت مذهبی و ملی و بر منافع ملی ملت تورکمن توضیح داد.

در شرایطی که رژیم اسلامی امروزه در مسیر منتهی به بن بست و سقوط قرار گرفته است، اگر این دسته از روحانیون تورکمن نیز نمیخواهند اینده خود را به سرنوشت بدفرجام ان گره بزنند باید سریعترصف خود را از این رژیم جهل و جنایت و غارت جدا ساخته و به اعتراض علیه توطعه های مذبوحانه رژیم به ملت خود بپیوندند.

کانون فرهنگی – سیاسی تورکمن ضمن تقبیح عمل مذبوحانه سپاه در ایجاد تفرقه بین ملتهای تحت ستم از روشنفکران و تشکلهای مدنی تورکمن خواستار پیوستن به فعالین بلوچ در اعتراض به این عمل ضد ملی و تشویق و ترغیب ان دسته از روحانیون تورکمنی که هنوز احساسی از مسولیت ملی و انسانی در قبال سرنوشت ملت خود در انها سراغ دارند به اتحاد با روحانیون بلوچ در مذمت این عمل سپاه جهل و جنایت رژیم اسلامی میباشد.

کانون فرهنگی – سیاسی خلق تورکمن

۱۹ ژوئن ۲۰۱۸



تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.