خانه / حقوق بشر / امار کشته و مجروح شدگان کولبر در سال ۲۰۱۹

امار کشته و مجروح شدگان کولبر در سال ۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۹ میلادی دستکم ۲۵۲ کولبر در نواحی مختلف مرزی کردستان کشته و زخمی شدند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هەنگاو، در این سال دستکم ۷۶ نفر از کولبر در مناطق مرزی کردستان جان خود را از دست داد و ۱۷۶ نفر دیگر نیز زخمی شدەاند؛ این آمار همچنین نسبت به سال ۲۰۱۸ میلادی که تعداد کشتە و زخمی شدگان ٢٣١ نفر اعلام شده بود، با افزایش ۸.۳ درصدی روبرو بودە است.

بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری، در این ماه ۱۹۴ نفر از کولبران بر اثر شلیک مستقیم، ۴۲ نفر بر اثر حوادث طبیعی، دوازده نفر بر اثر انفجار مین، و چهار نفر به دلیل سوانح رانندگی زخمی و یا جان خود را از دست داده‌اند. در این آمار همچنین اعلام شده است که دستکم ٧٧ درصد از این کولبران با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی قربانی شدەاند.

این آمار نشان می‌دهد که نیروهای مرزبانی ایران با شلیک مستقیم، ۵۰ کولبر را کشته و ۱۴۴ کولبر دیگر را زخمی کرده‌‌اند، از سوی دیگر حوادث طبیعی ۲۳ کشته و ۱۹ زخمی، انفجار مین یک کشته و یازده زخمی، همچنین تصادفات نیز دو کشته و دو زخمی برجای گذاشته است.

بنا بر این گزارش، در میان کولبرانی کە با شلیک مستقیم نیروهای ایران کشته شده اند شش کولبر سنشان کمتر از ١٨ سال بودە است. همچنین یک کودک کولبر نیز بر اثر سرمازدگی جانش را از دست داده است.

صدای آمریکا برخی از موارد کشته و زخمی شدن را به طور مستقل تایید کرده است.

در سال‌های گذشته ده‌ها کولبر که به خاطر مشکلات اقتصادی مجبور به کولبری می‌شوند، جان خود را از دست داده‌اند. علاوه بر خطراتی مانند پرت شدن از کوه و یخ زدگی، شلیک به کولبران در سال‌های گذشته جان ده‌ها تن را گرفته و ده‌ها تن دیگر را نیز مجروح کرده است.

این در حالی است که حتی خود مقامات ایران اذعان می‌کنند که حجم کالای قاچاق وارد شده توسط کولبران در مقایسه با قاچاق از سایر مبادی بسیار ناچیز است.

در گزارش سازمان حقوق بشری هەنگاو آمده است که، بیشترین آمار کولبران کشته و زخمی شده مربوط به استان آذربایجان غربی با ۴۵ کشتە و ۱۱۲ زخمی است.

در حالی گزارش‌ها درباره شرایط سخت زندگی و کشته شدن کولبرها در شهرهای مرزی ایران ادامه دارد، که رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر، روز یکشنبه ۲۶ خرداد وضعیت کنونی را «بغرنج» توصیف کرد و گفت که انسداد مرزها، معیشت کولبران را نابود کرده است.

ایالات متحده آمریکا بارها فساد مالی نهادینه در میان اعضای طبقه حاکم بر ایران، غارت دارایی‌های خدادادی این کشور توسط سران رژیم جمهوری اسلامی، و ماجراجویی‌های برون‌مرزی نظام حاکم بر ایران را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی اقشار گوناگون مردم ایران دانسته است.

 



تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.