خانه / سیاسی / آغاز پروسۀ محاکمه حمید نوری از عاملین اصلی کشتار دهه ۶۰

آغاز پروسۀ محاکمه حمید نوری از عاملین اصلی کشتار دهه ۶۰

در نهم نوامبر بنابه توصیف سازمان مدافع حقوق بشر بین المللی در “گامی بی سابقه در راه اجرای عدالت”، در کشور سوئد با تلاش دکتر کاوه موسوی استاد حقوق دانشگاه و از داوران دادگاه لاهه و اقای ایرج مصداقی، فعال حقوق بشر و یکی از جان بدر بردگان از قتل عام دهه شصت، یکی از عاملین اصلی کشتار زندانیان سیاسی دهه شصت بنام “حمید نوری” بازداشت و دردهم آگوست ۲۰۲۱ پروسۀ محاکمه وی در استکهلم سوئد آغاز گردید.!

خانم کارولینا دیسلندر، دادستان سوئد فرد بازداشت شده را در دادگاه “به جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت، شکنجه و مشارکت در امر جرم مستمر” متهم کرده اند.

کشتار و قتل عام اسیران در بند در زندانهای رژیم اسلامی، اگر بنا به دستور مستقیم خمینی به “هیئت مرگ” خود صورت گرفته بود، اما کسانی چون “حمید نوری” بعنوان دادیار زندانهای اوین و گوهردشت در اندوره، از عاملان و مجریان این تبهکاری هولناک در حق یک نسل از روشنفکران و سیاسیون ایران بوده اند.

این نسل کشی از فرهیختگان جامعه چون در ابعادی ملی به وسعت تمامی ایران صورت گرفته است بدرستی نام “فاجعه ملی” بخود گرفته و  آمران و عاملان ان، بار دیگر خون شریفترین فرزندان مبارز تورکمن را نیز با خون هزاران تن از گلهای سرسبد سراسر ایران با شقاوت و قساوتی بی نظیر در هم آمیختند و زخمی عمیق و غیر قابل التیام بر جان و تن جامعه و تورکمنها و بویژه بر خانواده و همرزمان انها بر جای گذاشتند!

ما در ذیل، اسامی قربانیان تورکمنصحرا در این قتل عام دهه شصت توسط “حمید نوری” ها با گرامیداشت یاد و خاطره این بزرگ مردان تاریخ تورکمن که در دو مرحله از آستانه دهه شصت تا ۶۴ و از سال ۶۶ تا ۶۷ در بزرگترین ددمنشی اسلامیون حاکم جانباختند را می اوریم:

قتل عام شدگان مرحله اول از آستانه دهه شصت تا سال ۱۳۶۴ که عمدتا افراد تاثیر گذار اصلی در جنبش ملی – دموکراتیک تورکمنها و از اعضای کانون و ستاد مرکزی شوراها بودند عبارتند از:

۱- حالی حالی زاده (آلغیر)

۲- آنین گوکلانی

۳- گورگن بهلکه

۴- مرد گلدی بهلکه

۵- مهدی امینی

۶- آی محمد آق بایرامی

۷- بایرام سید قوجق

۸- عبدالله قزل

۹- ابراهیم ندیمی

۱۰- یقوب کورد

۱۱- اراز محمد بصیری

۱۲- حمید فرجاد

۱۳- جلیل سلاق

۱۴- یقوب …

۱۵- بایرام مقصودی

۱۵- بهرام یزدانی

قتل عام شدگان مرحله دوم از سال ۶۶ تا پایان سال ۶۷!

بدنبال اعلام استقلال کانون در سال ۱۳۶۶ شش تن از فعالین و اعضای تشکیلات داخل کشورآن در تورکمنصحرا دستگیر و از میان انها سه نفر در کشتار سال ۶۷ به قتل رسیده و سه نفر دیگر نیز مفقودالاثر شده اند.

اسامی قتل عام شدگان و مفقودالاثر شدگان ان سالهای سیاه عبارتند از:

۱-  موسی خدمت کن از اعضای کانون فرهنگی – سیاسی، ۳۰ ساله.

۲- مصطفی خدمت کن از اعضای کانون که هنگام دستگیری تنها ۱۷ سال سن داشته است.

۳- عبدی دلاور (آرا قویی) فرزند صوفی کل، از اعضای کانون.

۴- حمید نظری، از مجاهدین خلق در گنبدکاووس در سال ۶۷ در زندان رژیم به قتل رسید.

۵- حسین بای ترک از رامیان.

۶- علی دنکوب از علی اباد، ۲۶ ساله که بعد از ۵ الی ۶ سال اسارت در زندان گنبدکاووس ناپدید گردید.

۷- بهروز خیرخواه از اعضای سازمان چریکهای فدایی اقلیت و از شهر گنبد کاووس.

۸- صدرایی

بازداشت یکی از عاملان این فاجعه ملی در سوئد، دیگر “ناقوس فروریختن مصونیت سران حکومت اسلامی را بصدا در اورده” و بنا به اظهار “کومی نایدو” دبیر کل سازمان عفو بین الملل، “بازداشت یک مرد ایرانی در سوئد به ظن جرایم علیه بشریت یک تحول تاریخی علیه مصونیت از مجازات در خصوص کشتار زندانیان در سال ۱۳۶۷ در ایران است!

کانون فرهنگی – سیاسی خلق تورکمن با حمایت از اقدام حقوقی و قانونی دکتر کاوه موسوی و اقای ایرج مصداقی و دیگر همکاران انها خواستار ادامه بازداشت و محاکمه تمامی جنایتکاران اسلامی که چهاردهه با خیالی اسوده از هرگونه مجازات و کیفری در چهار گوشه کشور فرمان به قتل عام بهترین فرزندان این مرز و بوم و دستور به شکنجه و شلاق، سنگسار و قطع عضو، تیرباران و به دار کشیدنها و دستور به ادم ربایی و گروگانگیری، ترورها و سرکوبیها داده اند، در دادگاه جنایی لاهه است. ما ضمن اعلام جرم علیه “حمید نوری” بعنوان یکی از جنایتکاران کشتار و قلع و قمع بیرحمانه یک نسل از انسانهای اگاه و مبارز تورکمن و غیر تورکمن، امادگی خود را برای بیان شهادت و ارائه ادله محکمه پسند اعلام میداریم!

 

 

 

 

 

 



تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.