خانه / خبر و گزارش / مرغهای “معتاد” سر سفره مردم!

مرغهای “معتاد” سر سفره مردم!

آیا در مرغداری‌ها به مرغ‌ها تریاک می‌دهند؟ آیا مردم مرغ معتاد می‌خورند؟ مرغ تریاکی چه عوارضی دارد؟ آیا مرغ‌ها هم نشئه می‌شوند؟ این‌‌ نمونه‌‌هایی از سوالات شوخی و جدی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. موضوع به تایید تلویحی این خبر برمی‌گردد که برخی کارخانه‌های تولید مرغ گوشتی برای درمان یا پروارسازی مرغ‌ها، چند روز قبل از سر بریدن، در آب ‌آنها تریاک می‌ریزند تا یبوست بگیرند و وزن‌شان زیاد شود. در شبکه‌های اجتماعی عنوان شده که با این شگرد، افزایش وزن گاه به نیم کیلو می‌رسد و برخی از مصرف‌کنندگان مرغ در تهران و شهرستان‌ها پس از خوردن مرغ، احساس رخوت می‌کنند.
ولی‌الله کاشکی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی، روز دهم مهر اعلام کرد که در گذشته برخی مرغداران به دلیل اطلاعات پایین چنین کاری می‌کردند تا بیماری‌های آنها از بین برود: «من نمی‌گویم این موضوع امروز اصلا وجود ندارد بلکه به میزان کم در برخی مرغداری‌ها در حد بسیار پایینی وجود دارد که البته به هیچ عنوان علمی نیست.»
این تایید تلویحی آن هم از سوی یک مقام مسئول صنعت مرغداری، موجب نگرانی مصرف‌کنندگان شد.
علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی ایران، موضوع را رد نکرده و گفته است: «اگر کسی این کار را بکند اشتباه مدیریتی انجام داده چراکه استفاده از تریاک جز اینکه بیماری را مزمن می‌کند نتیجه دیگری ندارد.»
او موضوع را به درمان طیور ربط داده و در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا ابراز امیدواری کرده که افراد از این کار دست بردارند: «چون این ماده فقط به مزمن شدن بیماری، افزایش زمان درمان بیماری، افزایش چرک و زیاد شدن عفونت کمک می‌کند و مرگ پرنده و دام را به دنبال دارد.»
اما عظیم حجت، عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی به “باشگاه خبرنگاران جوان” گفته که بحث استفاده از تریاک در واحدهای مرغداری “حرف‌های کوچه‌بازاری” و “نوعی تبلیغات در فضای مجازی” است: «چرا که هر ماده‌ای به عنوان دارو یا واکسن در واحدهای مرغداری به خاطر ریسک‌ تولید استفاده نمی‌شود. ضمن آن که در کل فارم‌ها دامپزشک مستقر است و تحت نظر او دارو یا واکسن به مرغ داده می‌شود.»
حجت افزوده که در سال‌های قبل موضوع استفاده از هورمون در واحد‌های مرغداری مطرح شده بود اما مسئولان امر توضیح دادند که مصرف هورمون به خاطر قیمت بالا برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست: «هم اکنون نیز برای صنعتی که ماهانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی می‌کند، به هیچ عنوان این امر انجام نمی‌شود»
در این میان، “خبرآنلاین” کاریکاتوری منتتشر کرده که مرغ‌های تریاکی را کت بسته و در حال انتقال به ون ناجا نشان می‌دهد. دو مامور باتوم به دست نیز مراقب هستند که مرغ‌ها به صف وارد خودرو شوند و در نروند.



تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.