خانه / علمی / تازه های دنیای پزشکی

تازه های دنیای پزشکی

توییتر؛ ابزاری باارزش برای نجات افراد تنها. کدام خوراکیها را نباید با معده خالی خورد؟ آب و هوا چطور بر تجربه درد تاثیر میگذارد؟ حداقل یکبار در هفته بدوید تا بیشتر عمر کنید.

به گزارش Usnews؛ از هر ۵ آمریکایی یک نفر تنها زندگی می‌کند. تنهایی با افسردگی، سیستم ایمنی بسیار ضعیف، بیماری‌های قلبی، چاقی، زوال عقل و سایر مشکلات مرتبط با سلامت ارتباط دارد.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا، بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، ۶۲۰۰ کاربر توییتر که بیش از ۵ بار کلماتی مانند «تنهایی» را مورد استفاده قرار داده بودند، شناسایی کردند. این کاربران، تقریبا دو برابر سایر افراد توییت می‌کردند. این افراد شب‌ها بیشتر از سایر زمان‌ها، سراغ توییتر می‌رفتند.

به گفته تیم تحقیقاتی، زبان نوشتاری این کاربران، بیش از دیگر افراد، عصبانیت و خشم درونی، افسردگی و اضطراب را نشان داده است. آنها همچنین گزارش دادند که کاربرانی که تنها زندگی می‌کنند، بیشتر در مورد مشکلات روابط بین فردی، مصرف مواد مخدر، خودکشی و نوسانات احساسی خود توییت می‌کنند.

شارات چاندرا گونتوکو، نویسنده اصلی این پژوهش می‌گوید: تنهایی قاتل پنهان و ساکتی است و بسیاری از مشکلات پزشکی مرتبط با آن، می‌توانند دهها سال فرد را درگیر خود کنند و یا این که تا آخر عمر با او باقی بمانند.

او تاکید می‌کند: رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر ابزاری مهم و مفید برای شناسایی افراد تنها و شروع مداخلات درمانی و پیشگیرانه، قبل از درگیر شدن آنها با شرایط بهداشتی مرتبط با تنهایی است.

کدام خوراکی‌ها را نباید با معده خالی خورد؟

حتی اگر غذاهای سالم انتخاب شما باشند، مصرف آنها در زمان اشتباه و بخصوص با معده خالی، می‌تواند دردسرهای جدی برای دستگاه گوارش ایجاد کند.

به گزارش Focus Online؛ متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند صبح‌ها و در صورت ناشتا بودن، هرگز سراغ انواع ماست نروید. اسید لاکتیک موجود در ماست باعث تقویت فلور روده و افزایش باکتریهای مفید دستگاه گوارش می‌شود اما یک مشکل اساسی برای مصرف این ماده غذایی با معده خالی وجود دارد. معده در این زمان سرشار از اسید است و می‌تواند باکتریهای مفید موجود در ماست را از بین ببرد. قبل از مصرف ماست، کمی آجیل یا جوی دو سر میل کنید.

در میان میوه‌ها، موز و بخصوص نوع رسیده آن بالاترین میزان کالری را دارد. ۲۵ درصد موز را قند تشکیل می‌دهد و مصرف این حجم از قند با معده خالی، بلافاصله سطح انسولین را بالا خواهد برد. همچنین مصرف موز هنگام ناشتا بودن، سطح منیزیم خون را به شدت بالا می برد و بر بدن (بخصوص سلامت قلب) تاثیر منفی می‌گذارد.

اما لیمو، پرتقال و گریپ فروت اگرچه سرشار از ویتامین C هستند، اما نباید هنگامی که ناشتا هستید، سراغ آنها بروید. اسید موجود در مرکبات سبب تحریک و آسیب به غشاهای مخاطی معده می‌شود. اگر معده حساسی دارید و سوزش شبانه سر دل را احساس میکنید، صبح‌ها سراغ این میوه‌ها نروید.

مصرف خیار و گوجه‌فرنگی به همراه پنیر، اگرچه سالم به نظر می‌آید ولی سبزیجات خام زمان زیادی برای هضم و جذب در دستگاه گوارش لازم دارند. اگر معده شما خالی باشد، این سبزیجات باعث سوزش سر دل، نفخ شکم و حتی معده درد می‌شوند.

انواع شیرینی‌های حاوی شکر را به عنوان اولین وعده غذایی انتخاب نکنید. شکر موجود در شیرینی‌ها به سرعت قند خونتان را افزایش می‌دهند. در این زمان اگرچه به سرعت احساس سیری می‌کنید ولی به همان سرعت، قند خون افت کرده و علاوه بر احساس خستگی، دوباره گرسنه خواهید شد.

آب و هوا چطور بر تجربه درد تاثیر می‌گذارد؟

مبتلایان به آرتریت روماتوئید و کسانی که از دردهای مزمن رنج می‌برند، در برخی شرایط آب و هوایی بخصوص هوای مرطوب، بادی و سرد و با فشار اتمسفر پایین، درد بیشتری را تجربه می‌کنند. این را محققان دانشگاه منچستر به تازگی اعلام کرده‌اند.

به گزارش Medical News Today؛ هم‌اکنون در بریتانیا، حدود ۱۰ میلیون نفر با بیماری آرتریت زندگی می‌کنند و این وضعیت، بر کار، زندگی خانوادگی و سلامت روانی آنها، تاثیرات بسیار منفی گذاشته است.

آرتریت یا همان التهاب مفاصل، اغلب اندامی مانند زانو، لگن، ستون فقرات و دستها را درگیر خود می‌کند. استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت هستند.

پروفسور ویل دیکسون؛ مدیر مرکز اپیدمیولوژی دانشگاه منچستر می‌گوید: نحوه تاثیر آب و هوا بر علائم بیماران مبتلا به آرتروز، از زمان بقراط مشخص شده است و حدود سه چهارم افرادی که مبتلا به آرتروز هستند، معتقدند درد آنها در اثر نوع آب و هوا، عود و فروکش می‌کند.

به گفته او، احتمال تجربه درد در مبتلایان به این بیماری، در روزهای مرطوب و با باد شدید، ۲۰ درصد بیشتر از روزهای دیگر است.

دیکسون معتقد است که یافته‌های این مطالعه می‌تواند در کنار پیشبینی وضعیت آب و هوا، به پیشبینی و کنترل درد در مبتلایان به دردهای مزمن نیز کمک کند و به آنها بیاموزد تا با مدیریت برنامه‌های روزانه، میزان درد را در خود کاهش دهند.

حداقل یک بار در هفته بدوید تا بیشتر عمر کنید

تحقیقات منتشر شده در ژورنال پزشکی ورزشی بریتانیا نشان می‌دهد دویدن برای یک بار در هفته و حتی برای کمتر از یک ساعت، خطر مرگ و میر زودرس را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

به گزارش Medicalxpress؛ نتایج این تحقیقات هم‌اکنون با توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت، در تناقض است و تاکید می‌کند که بیشتر دویدن همیشه بهتر نیست. سازمان جهانی بهداشت قبلا توصیه کرده بود که همه افراد بزرگسال باید هر هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش متوسط (پیادهروی، باغبانی، انجام کارهای خانگی) یا ۷۵ دقیقه ورزش هوازی شدید (دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا) انجام دهند.

حالا محققان بین‌المللی می گویند دویدن با هر سرعتی و هر میزانی، خطر مرگ زودرس ناشی از بیماریهای قلبی عروقی را تا ۳۰ درصد و خطر مرگ ناشی از انواع سرطانها را تا ۲۳ درصد کاهش خواهد داد.

همچنین یکبار دویدن در هفته و برای ۵۰ دقیقه، عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی از جمله دیابت، فشار خون بالا، چاقی و کلسترول بالا را از شما دور خواهد کرد.

محققان هنوز هیچ مدرکی نیافته‌اند که دویدن با سرعت و میزان بیشتر، با مزایای بیبشتری برای سلامت همراه باشد. نتایج این مطالعه می‌تواند برای کسانی که دوست دارند ورزش کنند اما زمان کافی برای آن ندارند، مفید باشد و به آنها انگیزه بدهند که هرچند کوتاه، اما ورزش کنند.

محققان به مبتدیان تاکید می‌کنند که اگر دویدن را دوست ندارند، میتوانند ورزشهای جذاب دیگر را انتخاب کنند. فواید بسیاری از ورزشها مانند شنا، تنیس، دوچرخه‌سواری و ورزش های ایروبیک، با دویدن قابل مقایسه است.



تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.