خانه / خبر و گزارش / مهمترین گزارشات خبری

مهمترین گزارشات خبری

قطعنامه محدود کردن اختیارات نظامی ترامپ علیه ایران تصویب شد

مجلس سنای آمریکا قطعنامه‌ای را روز پنجشنبه ۲۴ بهمن (۱۳ فوریه) به تصویب رساند که بر اساس آن رئیس جمهوری این کشور اجازه اقدام نظامی علیه ایران بدون مجوز کنگره را نخواهد داشت.

این قطعنامه مجلس سنا با ۵۵ رای موافق در برابر ۴۵ رای مخالف به تصویب رسید. مجلس نمایندگان آمریکا هم پیش‌تر این قطعنامه را تصویب کرده بود.

مصوبه جدید پس از تصویب در دو مجلس کنگره برای امضا تسلیم رئیس‌جمهوری نخواهد شد به همین علت هم مانند قوانین آمریکا قدرت اجرایی ندارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در توییتری تاکید کرده بود که تصویب چنین طرحی در مجلس سنا ارسال “پیام بسیار بدی” به ایران است. او تاکید کرد که ضعف نشان دادن در شرایط کنونی در برابر حکومت ایران خطاست و گفته است: «روزی که اختیارات من محدود بشود، بزرگ‌ترین روز برای ایران خواهد بود.«

افزایش نقدینگی و بدهی‌های دولت به بانک‌ها

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۴ بهمن (۱۳ فوریه) با انتشار گزارشی از افزایش نقدینگی و همچنین افزایش بدهی‌های دولت به بانک‌ها خبر داده است.

براساس این گزارش نقدینگی در آذرماه با رشد ۲۸ درصدی به نسبت ماه آذر در سال گذشته به ۲۲۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

نقدینگی یکی از شاخص‌های مهم تورم است که از آغاز دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان با افزایش چهاربرابری به ۲۲۶۲هزار میلیارد تومان رسیده است.

در بخش دیگری از این گزارش به بدهی‌ ۳۸۸ هزار میلیارد تومانی بخش دولتی به بانک‌ها اشاره شده است. این بدهی به نسبت آذرماه سال ۱۳۹۷ بیش از ۲۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

لغو همایش مجوزدار دوچرخه‌سواری زنان در قم

به گزارش خبرگزاری ایرنا یک همایش دوچرخه‌سواری زنان که با مجوز قرار بود در محیط کاملا زنانه در قم برگزار شود، “به دلیل برخی فشارها لغو شد.”

این همایش قرار بود توسط هیات دوچرخه‌سواری استان قم و با همکاری دانشگاه حضرت معصومه و شهرداری قم برگزار شود.

به گزارش ایرنا، گفته می‌شود که این همایش “به بهانه مغایرت با شئون اسلامی استان قم و احتمال بروز اقدام مشابه در خیابان‌های این شهر هم‌زمان با برگزاری مسابقه” صورت گرفته است.

قرار بود این مسابقات در محیطی محصور ویژه زنان برگزار شود.

“بدهی خارجی ایران ۹ میلیارد دلار است”

خبرگزاری تسنیم روز پنجشنبه اعلام کرد که بر اساس بررسی گزیده آمارهای اقتصادی در پایان آذر ماه امسال، میزان بدهی خارجی ایران از ۹ میلیارد دلار عبور کرده است. بر این اساس، میزان بدهی‌های کوتاه مدت ایران حدود ۵/ ۱ میلیارد دلار و بدهی‌های بلندمدت ایران نیز حدود ۵/ ۷ میلیارد دلار است.

کاهش بی‌سابقه تقاضای جهانی نفت در پی ورود ویروس کرونا

آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد که تقاضای جهانی نفت تحت تاثیر ورود ویروس کرونا و افت گسترده فعالیت‌های اقتصادی چین “ضربه  دیده است.”

بر اساس آخرین گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌شود تقاضا در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ تا ۴۳۵ هزار بشکه نسبت به زمان مشابه در سال قبل کاهش یابد. این نخستین بار در ده سال گذشته پس از بحران اقتصادی سال‌های ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ است که تقاضای نفت در سه‌ماهه اول چنین کاهش می‌یابد.

ورود گردشگران چینی به ایران محدود نمی‌شود

بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، از عدم ایجاد محدودیت برای سفر گردشگران چینی به ایران خبر داده است.

خالقی به خبرگزاری خانه ملت گفت هنگام ورود گردشگران و مسافران خارجی به ویژه از مبدا چین همه تدابیر احتیاطی  لازم انجام می‌شود و جای نگرانی وجود ندارد.

خالقی با اشاره به اینکه  دولت چین اقدامات پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از گسترش این ویروس را به کار می‌بندد، افزود: «در حال حاضر مقامات بهداشتی چین شیوع ویروس کرونا را به نحوی کنترل کرده‌اند.»

این در حالی‌است که مقام‌های حوزه سلامت چین روز پنج‌شنبه از افزایش جهش‌گونه آمار قربانیان و مبتلایان ویروس کرونا در استان هوبئی خبر داده‌اند.

‘برخورد جدی’ دادستانی قم با ترویج دهندگان ولنتاین

دادستانی قم از برخورد جدی با “مروجان نمادهای ضد فرهنگی از جمله ولنتاین” خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا دادستانی قم گفته “با توجه به مطالبه خانواده های دغدغه مند قمی در مورد جلوگیری از ترویج برنامه های مغایر با فرهنگ ایرانی-اسلامی با مروجین و عرضه کنندگان نمادهای ضد فرهنگی همچون ولنتاین برخورد می شود.”

پلمپ از یک ماه تا شش ماه واحدهای صنفی متخلف در دستور کار قرار گرفته است.

حکومت ایران با روز ولنتاین که در دنیا با عنوان روز عشاق شناخته می‌شود به عنوان “تهاجم فرهنگی” و یک “پدیده غربی” برخورد می‌کند و هر ساله محدودیت‌های متفاوتی بر عرضه محصولات مرتبط با این روز بر بازار ایجاد می‌کند.

یکی از رهبران طالبان پاکستان در افغانستان کشته شد

یکی از رهبران طالبان پاکستانی که در افغانستان فعالیت می‌کرد، کشته شده است. تحریک طالبان گفته شیریار محسود در اثر انفجار یک بمب کنار جاده در ولایت کنر جان باخته است. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر دوش نگرفته.

محسود سومین فرد مهم در تحریک طالبان پاکستان است که در روزهای اخیر در افغانستان کشته شدند. ارتش پاکستان این گروه را به انجام حملاتی در قلمرو پاکستان متهم می‌داند و می‌گوید سرویس امنیت ملی افغانستان به اعضای این گروه در خاک افغانستان پناه داده. کابل این اتهام را رد کرده است.



تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.